2.8.13

«Μείνετε στην Ελλάδα και εκμεταλλευτείτε τις ευκαιρίες που προσφέρει», M. Arets


Αν έναν άνθρωπο θα έπρεπε κανείς να συμβουλευτεί σε περίοδο κρίσης, αυτός ίσως είναι ο Martijn Arets, o οποίος το 2012 τιμήθηκε ως ένας από τους 40 πλέον ελπιδοφόρους ευρωπαΐους επιχειρηματίες κάτω των 40 ετών, στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα "40 under 40".

Το 2011 ταξίδευε επί 5 μήνες με ένα Volkswagen T2 Campervan συναντώντας ηγέτες και ιδρυτές 20 αυθεντικών Ευρωπαϊκών εταιρειών.

Στη συνέχεια έγραψε το βιβλίο Brand Expedition και ήταν ο πρώτος που κατάφερε να συγκεντρώσει μέσω crowd-funding 20,000 ευρώ σε 10 εβδομάδες από 171 επενδυτές για να εκδώσει την αγγλόφωνη έκδοση του βιβλίου. Η πρωτοβουλία αυτή του έδωσε το τίτλο του “Ολλανδού Επιχειρηματία 2011”.

Ενόψει της συμμετοχής του στο Tedxkalamata, το NEWS 247 είχε την ευκαιρία να μιλήσει με τον πρωτοπόρο επιχειρηματία, συγγραφέα και ιδρυτή του Ινστιτούτου Συνεργατικής Οικονομίας.

Ο Martijn Arets, μας μίλησε για το πώς πρέπει να αντιδρά μια εταιρείας σε περίοδο κρίσης και μας εξήγησε γιατί στην εποχή μας ακόμα και μια μικρή εταιρεία μπορεί να είναι επιτυχημένη.

Διαβάστε στη συνέντευξη που ακολουθεί, τι συμβουλεύει τη νέα γενιά Ελλήνων επιχειρηματιών, που εξακολουθούν να αναρωτιούνται αν πρέπει να μείνουν ή να φύγουν από την πατρίδα τους.

-Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας σας;
Το ότι επικεντρώνομαι στο να δίνω αξία σε κάθε μέτοχο, παραμένω γνήσιος, δεν φοβάμαι να αποτύχω ή να κάνω κάτι που δεν έχω κάνει ποτέ ξανά ή κάτι που με φοβίζει και επίσης το ότι μοιράζομαι τις εμπειρίες μου μέσω των ΜΜΕ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πιστεύω ότι το να μοιράζεσαι την ιστορία σου και τις φιλοδοξίες σου, βοηθά στο να τις εκπληρώσεις. Όταν αποτυγχάνω, επίσης φροντίζω να το κοινοποιώ όσο περισσότερο γίνεται. Διαπιστώνω ότι δεν υπάρχει κάτι αρνητικό σε αυτό.

-Ποια είναι η σημασία της αναζήτησης χορηγών μέσα από την κοινωνία των πολιτών;
Η εύκολη απάντηση είναι το χρήμα, εφόσον αυτός ο τρόπος δίνει στους ανθρώπους ένα εργαλείο για να μοιραστούν τα σχέδιά τους και τις ιδέες τους, με την ελπίδα να μαζέψουν χρήματα και να πετύχουν το σκοπό τους. Αλλά επειδή χρειάζεται επίσης χρόνος για να μαζέψεις αυτά τα χρήματα (και ο χρόνος είναι χρήμα), νομίζω ότι η μεγαλύτερη αξία της αναζήτησης χορηγών μέσα από το πλήθος, δεν βρίσκεται στη χρηματοδότηση, αλλά στη συμμετοχή.

Γιατί; Διότι ξεκινώντας μια καμπάνια για να βρεις χρήματα, τεστάρεις με έναν πολύ φθηνό τρόπο, αν οι άνθρωποι πιστεύουν στο σχέδιό σου. Αν όχι, τότε δεν θα σου δώσουν χρήματα. Τόσο απλό. Εκτός από αυτό πρόκειται και για ένα πολύ σπουδαίο εργαλείο, ως προς το marketing. Ένας τρόπος να μοιραστείς τα σχέδιά σου με ένα ευρύ ακροατήριο. Εξίσου σημαντικός παράγοντας είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι που χρηματοδοτούν το σχέδιό σου. Γιατί; Διότι χρηματοδοτώντας το, γίνονται αυτόματα πρεσβευτές του.

Και αφού πάρεις τα χρήματα, μπορείς επίσης να τους ζητήσεις να βοηθήσουν με άλλους τρόπους, όπως το να σε γνωρίσουν στις επαφές τους, να συνδράμουν στην προβολή της ιδέας σου κ.α.

-Πόσο σημαντική είναι η δυναμική των Social Media για τις εταιρείες της εποχής μας;
Πολύ σημαντική. Για κάθε εταιρεία και κυρίως για αυτές που θέλουν να επιβιώσουν και να μείνουν στα πράγματα και στο μέλλον. Και πιστεύω ότι κάθε εταιρεία έχει αυτό το στόχο ή τουλάχιστον αυτό ισχυρίζεται. Οι πραγματικά σύγχρονες εταιρείες, έχουν το πλεονέκτημα ότι ελίσσονται πιο εύκολα και ανταποκρίνονται καλύτερα στις αλλαγές που συμβαίνουν στον κόσμο και πιο συγκεκριμένα στην αγορά.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δίνουν στις εταιρείες την ευκαιρία να έχουν μια διαρκή συζήτηση με τους ανθρώπους, με τους οποίους πρέπει να βρίσκονται συνεχώς σε επαφή. Δηλαδή τους πελάτες τους. Είναι ήδη και στο μέλλον θα είναι ακόμα πιο σημαντικό το να ακούς τους πελάτες σου. Όχι μόνο για να τους κρατάς ικανοποιημένους, αλλά και για να είσαι προστατευμένος, καθώς μέσω των Social Media, μπορούν πολλές φορές να οργανώνονται για ένα σκοπό και κάποιες φορές να στρέφονται οργανωμένα ενάντια σε κάποια εταιρεία ή προϊόν.

Και όταν ένας μη ικανοποιημένος πελάτης συναντήσει άλλους μη ικανοποιημένους πελάτες, μέσω των Social Media, τότε ως εταιρεία, έχεις πραγματικά πρόβλημα. Έτσι τα Social Media μπορούν να σε αναγκάσουν να είσαι μια καλή εταιρεία, που προσφέρει ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες. Τα περιθώρια για να εξαπατήσεις τον πελάτη, θα είναι όλο και στενότερα στο μέλλον.

Τα Social Media δεν είναι χρήσιμα μόνο για τις "μεγάλες" εταιρείες και τα "μεγάλα" ονόματα. Νομίζω ότι τις μεγαλύτερες ευκαιρίες τις έχουν οι μικρότερες εταιρείες, ακόμα και μια εταιρεία ενός ατόμου. Αυτό ισχύει, επειδή το κόστος χρήσης των Social Media και διαφήμισης μέσω αυτών της εταιρείας σου ή της ιδέας σου είναι πολύ χαμηλό.

-Ποιο είναι το πιο χρήσιμο μάθημα που πήρες σχετικά με το μάρκετινγκ, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σου. Πώς θα μπορούσες να το εφαρμόσεις στην πράξη;
Το ότι η καλύτερη ιστορία, που μπορείς να διηγηθείς, είναι η προσωπική σου ιστορία. Ακούγεται απλό, αλλά οι περισσότερες εταιρείες (και οι περισσότεροι άνθρωποι), πουλάνε κάτι που δεν είναι. Φτιάχνουν ένα προϊόν και μετά το εμπορικό τους τμήμα πρέπει να επινοήσει ένα "σέξι" περιτύλιγμα για να το πουλήσει. Δουλεύει, αλλά δεν θα ήταν πιο εύκολο και διασκεδαστικό να πουλήσεις την πραγματική σου ιστορία; Γιατί; Διότι τότε η προώθηση δεν θα γινόταν μόνο από το εμπορικό τμήμα ή το τμήμα μάρκετινγκ, αλλά από κάθε εργαζόμενο και πελάτη της εταιρείας. Αυτό θα γλύτωνε την εταιρεία από τεράστια ποσά, που ξοδεύονται για καμπάνιες αφενός και αφετέρου θα σε βοηθούσε να φτιάξεις ένα "όνομα", που θα ήταν ισχυρό και στο μέλλον.

-Ποια είναι η πιο σημαντική συνεισφορά των ανθρώπων που σε χρηματοδοτούν;
Θα ξεκινήσω από τα χρήματα! Χωρίς τα χρήματα, δεν θα μπορούσα να πραγματοποιήσω τη μετάφραση, το σχέδιο και την εκτύπωση του βιβλίου μου "Brand Expedition".

Εκτός από τα χρήματα, κάποιοι χορηγοί με βοήθησαν επαγγελματικά με τις συμβουλές μου. Επίσης με κράτησαν σε εγρήγορση. Κοιτώντας πίσω, νομίζω ότι δεν πήρα όσα θα μπορούσα από αυτούς για να είμαι ειλικρινής. Θα μπορούσα να τους κάνω πολύ περισσότερες ερωτήσεις, αλλά ήμουν πολύ απασχολημένος για να τους "χρησιμοποιήσω" (με την καλή έννοια) όσο θα μπορούσα όσο το πρότζεκτ μου βρισκόταν σε εξέλιξη

-"Αν νομίζεις ότι είσαι πολύ μικρός για να πετύχεις, προσπάθησε να κοιμηθείς με ένα κουνούπι στο δωμάτιό σου". Έχεις πει ότι αυτό είναι το μότο σου. Πώς θα πρέπει να κινούνται οι μικρές επιχειρήσεις, ώστε να πετύχουν, ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής κρίσης;
Θα πρέπει να εκμεταλλευτούν το μικρό τους μέγεθος. Το να είσαι μικρός σημαίνει ευελιξία, μικρά κόστη, λιγότερη γραφειοκρατία. Για τις μικρές εταιρείες είναι πιο εύκολο να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα και είναι πιο μικρή η ζημιά όταν αποτυγχάνουν. Αυτό κάνει τις μικρές εταιρείες περισσότερο δημιουργικές. Χάρη στο διαδίκτυο, μικρές εταιρείες μπορούν να δραστηριοποιούνται διεθνώς, κάτι που σημαίνει ότι προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες κέρδους, το να παρέχεις ένα προϊόν, που καλύπτει κάποια συγκεκριμένη ανάγκη.

-Γνωρίζετε για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Τι πρέπει να κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις;
Μια από τις λύσεις, είναι η εμπιστοσύνη. Ολόκληρη η οικονομία βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Αρχίζει με την εμπιστοσύνη στον εαυτό σου και στους ανθρώπους και στις εταιρείες γύρω από σένα. Βλέπω την οικονομική κρίση, ως το τέλος ενός οικονομικού συστήματος, που λειτούργησε για πολύ καιρό (και το πώς λειτούργησε είναι μεγάλη συζήτηση), αλλά πλέον δεν λειτουργεί. Ο κόσμος έχει αλλάξει και η αλλαγή δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι αλλαγές θα γίνουν πιο γρήγορα και θα είναι μεγαλύτερες από ποτέ. Ακούω πάρα πολλούς ανθρώπους να λένε ότι 'θα περιμένουμε μέχρι να τελειώσει η κρίση', αλλά αυτό είναι το πιο χαζό πράγμα, που μπορείς να πεις ή να κάνεις. Η κρίση ήρθε για κάποιο λόγο και δεν θα τελειώσει με το να περιμένουμε να τελειώσει. Ο κόσμος δεν θα είναι ποτέ ξανά ο ίδιος. Οι εταιρείες που το καταλαβαίνουν αυτό και, το σημαντικότερο, δείχνουν στην πράξη ότι το καταλαβαίνουν, θα έχουν μέλλον. Θα συμβούλευα τις εταιρείες στην Ελλάδα, να έχουν όραμα και να σχεδιάζουν το μέλλον τους. Να εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες, που παρουσιάζονται κάθε μέρα. Εκτός από αυτό θα τις συμβούλευα να κοιτάζουν γύρω τους και να μαθαίνουν συνεχώς.

Καθώς έκανα το ταξίδι μου, διανύοντας 12.000 χλμ μέσα σε 5 μήνες σε όλη την Ευρώπη με ένα παλιό Volkswagen T2 campervan, για να μιλήσω με τους επικεφαλής μεγάλων εταιρειών όπως οι LEGO, Adidas, Mini and Skype κ.α. αποκόμισα πολύ χρήσιμες εμπειρίες και παραδείγματα, που με ενέπνευσαν να κάνω καινούργια πράγματα. Έμαθα από την επιτυχία τους, αλλά και από τις όποιες αποτυχίες τους.

-Να μείνω ή να φύγω; Αυτό είναι το δίλημμα της νέας γενιάς στην Ελλάδα και των νέων επιχειρηματιών. Τι τους συμβουλεύεις;
Νομίζω ότι πρέπει να μείνετε, αλλά όσον αφορά τις επιχειρήσεις σας και τη δράση σας να έχετε το βλέμμα σας και εκτός των ελληνικών συνόρων. Γιατί; Διότι τα σύνορα, γίνονται όλο και λιγότερο εμπόδιο για να κάνεις τη δουλειά σου. Εκμεταλλευτείτε τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που προσφέρει η Ελλάδα. Και χρησιμοποιήστε τη χώρα σας, σαν βάση για να κατακτήσετε τον κόσμο.

-Τι σχέδια έχετε για το μέλλον;
Ίδρυσα πρόσφατα το "Ινστιτούτο Συνεργατικής Οικονομίας". Με αυτό τον οργανισμό, θέλω να βοηθήσω τους ανθρώπους να εκμεταλλευτούν τις νέες ευκαιρίες, που μας προσφέρει η συνεργατική οικονομία. Όχι μόνο για νέες εταιρείες, αλλά και για όσες ήδη λειτουργούν. Πιστεύω ότι ένας συνδυασμός νέας και παλιάς οικονομίας θα φέρει την αλλαγή. Μαθαίνοντας από το παρελθόν και ενσωματώνοντας την ενέργεια του νέου. Εκτός από αυτό θέλω να συνεχίσω να μοιράζομαι τις εμπειρίες του ταξιδιού μου με διαλέξεις και δημοσιεύσεις, διότι νομίζω ότι η ιστορία που διηγούμαι είναι πραγματικά σπουδαία και δεν πρέπει να σταματήσω.

-Κατά την άποψή σας, ποια θα είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος τα επόμενα 20 χρόνια;
Αν μπορούσα να το προβλέψω, θα ήμουν ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου σε 20 χρόνια από σήμερα. Νομίζω ότι όσον αφορά την εκπαίδευση, θα πρέπει να ενθαρρύνουμε τους μαθητές, να δημιουργήσουν το δικό τους μονοπάτι, διότι τα επόμενα χρόνια οι άνθρωποι με φαντασία και δημιουργικότητα θα έχουν τις μεγαλύτερες ευκαιρίες για να είναι επιτυχημένοι στα μελλοντικά τους επαγγέλματα.

Συνέντευξη στον Χρήστο Δεμέτη - Πηγή: news247 @ 25 Ιουλίου 2013