3.8.13

Απαιτείται πραγματική απελευθέρωση των ευρωπαϊκών αγορών

Η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι ώριμη για ένα ακόμη άλμα προς την ενοποίηση της αγοράς της, κάτι που θα συνέτεινε τα μέγιστα στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Τα υπάρχοντα συμφέροντα ίσως είναι αντίθετα σε αυτή την προοπτική. Ωστόσο, η προσπάθεια για το περαιτέρω άνοιγμα της αγοράς των κρατών-μελών της θα βοηθούσε, πείθοντας και πολλούς Βρετανούς να παραμείνει η χώρα τους στην Ενωση, με άλλα λόγια θα πετύχαινε «μ’ έναν σμπάρο δυο τρυγόνια!»

Ισως ακούγεται παράξενο να επιζητούμε περισσότερη προσπάθεια για την ενιαία αγορά. Αλλωστε δεν ήταν αυτή την οποία υποσχόταν ήδη από το 1957 η Συνθήκη της Ρώμης, με τις αναφορές στην «ελεύθερη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών»; Η Ενωση δεν ολοκλήρωσε την αγορά της το 1992; Δεν υπερψήφισε επίσης οδηγία το 2006, δεσμευόμενη στο ελεύθερο εμπόριο υπηρεσιών;

Η αλήθεια είναι και ναι, και όχι! Ακόμη και η οδηγία που αφορά στις υπηρεσίες, δεν καλύπτει παρά τομείς που αντιστοιχούν σε λίγο περισσότερο από το 40% του ΑΕΠ. Αλλοι κλάδοι, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές και οι τηλεπικοινωνίες δεν συμπεριλήφθηκαν σε αυτήν. Μάλιστα, η νομοθεσία καταρτίστηκε με τέτοιον τρόπο, ώστε ακόμη και εταιρείες των κλάδων που υποτιθέμενα απελευθερώθηκαν, συχνά χρειάζεται να... περάσουν από σαράντα κύματα για να παράσχουν τις υπηρεσίες τους σε άλλες χώρες. Επίσης, συχνά-πυκνά, οι κανόνες δεν εφαρμόζονται...

Οι υπηρεσίες αντιστοιχούν στο 70% του κοινοτικού ΑΕΠ, μόλις όμως στο 22% με 23% του διακοινοτικού εμπορίου. Στην Ευρωπαϊκή Ενωση οι υπηρεσίες παρέχονται επίσης εξαιρετικά μη αποδοτικά, ένας σημαντικός λόγος που αυτή η περιοχή του κόσμου είναι φτωχότερη από τις ΗΠΑ.

Η απελευθέρωση της αγοράς των υπηρεσιών θα τόνωνε τον ανταγωνισμό. Οι τιμές θα έπεφταν, με όφελος για τον μέσο καταναλωτή, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα του κλάδου και βοηθώντας τα υπερχρεωμένα κράτη στην εξοικονόμηση πόρων. Η καινοτομία, οι επενδύσεις και η απασχόληση θα αυξάνονταν. Σύμφωνα με την ομάδα μελετών Open Europe, μια γενναία απελευθέρωση της αγοράς των υπηρεσιών θα αύξανε το κοινοτικό ΑΕΠ κατά 2,3%, ήτοι 294 δισ. ευρώ.

Οι υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών πρέπει να αποκτήσουν μια «πράσινη κάρτα» που θα τους επιτρέπει να δραστηριοποιούνται οπουδήποτε εντός των συνόρων της, εφόσον θα είναι πιστοποιημένες στη χώρα όπου εδρεύουν.

Η δεύτερη κατά σειρά προτεραιότητα έχει να κάνει με την επέκταση των προβλέψεων της οδηγίας για την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών σε τομείς που δεν καλύπτονται ήδη, κυρίως της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών.

Είναι γελοίο, για παράδειγμα, μια εταιρεία μεταφορών, που μεταφέρει αγαθά από την Ισπανία στο Βέλγιο, να μην έχει το δικαίωμα να φορτώσει προϊόντα «καθ’ οδόν» όταν τα οχήματά της διασχίζουν τη Γαλλία.

Τα υπάρχοντα συμφέροντα, ιδιαίτερα στην παραδοσιακά φιλελεύθερη Γαλλία και τη συντηρητική Γερμανία, δεν αρέσκονται στην προτεινόμενη αυτή απελευθέρωση. Ο βασικός αντίλογος, βέβαια, αφορά τα οφέλη που θα αποκομίσουν οι καταναλωτές, οι οποίοι, ασφαλώς, θα πρέπει να τύχουν προστασίας. Αλλά αυτό μπορεί να επιτευχθεί κάλλιστα αν υπάρχει διαφάνεια σχετικώς με το πού εδρεύει ο πάροχος των υπηρεσιών και εφόσον θα λαμβάνονται άμεσα μέτρα αν οι υπηρεσίες του δεν είναι αυτές που υπόσχεται...

Συγγραφέας: Hugo Dixon / Reuters - Πηγή: Καθημερινή