10.7.13

Άμεση κατάργηση του αγγελιοσήμου, όλα τα άλλα είναι εκ του πονηρού


Καθώς πιέζεται από την τρόικα να καταργήσει τους φόρους υπέρ τρίτων, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, απέστειλε εγκύκλιο στα ταμεία του Τύπου και των ΜΜΕ γενικότερα, ζητώντας να ενημερώσουν έως τις 15 Ιουλίου το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, αναφορικά με την «οικονομία» του αγγελιοσήμου.

Μετά λοιπόν από 40 χρόνια και βάλε επιβολής (θυμίζουμε ότι το αγγελιόσημο αντικατέστησε το Λαχείο Συντακτών πριν πολλές δεκαετίες) και ένα χρόνο υπουργικής θητείας του συγκεκριμένου υπουργού, το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να ερευνήσει τι συμβαίνει με το αγγελιόσημο.

Ο τρόπος με τον οποίο κινήθηκε –το γεγονός ότι ρώτησε τους αποδέκτες των σχετικών εσόδων και παραδοσιακούς πελάτες του συστήματος και όχι αυτούς που το πληρώνουν-, είναι μια ένδειξη ότι το πολιτικό σύστημα δεν έχει σε τίποτε αλλάξει από πλευράς λογικής και νοοτροπίας. Γιατί είναι προφανές ότι η «οικονομία» του αγγελιοσήμου δεν αφορά μόνο αυτούς που το καρπούνται, αλλά προπαντός αυτούς που το υφίστανται. Κάτι που το πολιτικό σύστημα θα γνώριζε αν είχε τύχει να παρακολουθήσει την επί πολλές δεκαετίες σχετική αρθρογραφία από αυτές εδώ τις στήλες.

Το χειρότερο δεν είναι όμως αυτό. Το πραγματικό πρόβλημα είναι οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται όχι στην κατάργηση του αγγελιοσήμου, αλλά πιθανώς στη μείωσή του στο 12%-13% (από 20% για τον Τύπο και 21,5% για τα ηλεκτρονικά Μέσα) και στην παράλληλη επέκτασή του στη διαδικτυακή διαφήμιση.

Αν ισχύουν αυτές οι πληροφορίες, τότε η αδικία και ο παραλογισμός αντί να σταματήσουν, απλώς θα αλλάξουν πρόσωπο. Γιατί είναι βέβαιο ότι στη διαδικτυακή διαφήμιση το αγγελιόσημο είναι ακόμα πιο άδικο και οικονομικά παράλογο σε σχέση παραδείγματος χάριν με το αγγελιόσημο στον Τύπο. Ο παραλογισμός δε, αυξάνεται με δεδομένο ότι αξιόλογο μέρος από τα έσοδα του αγγελιοσήμου αφορούν στους εργαζόμενους στην ΕΡΤ που μόλις απολύθηκαν!

Η κυβέρνηση δεν χρειάζεται να αναζητά τρόπους για να διαιωνίσει αυτή την αθλιότητα, που επί δεκαετίες αποτελεί το σύμβολο της συντεχνιακής και παράλογης οργάνωσης της ελληνικής κοινωνίας. Αυτό που οφείλει να κάνει είναι απλό.

Να το καταργήσει εξ ολοκλήρου και να αναλάβει να χρηματοδοτήσει τα ταμεία του Τύπου και των ΜΜΕ (τα οποία δεν υπάρχει κανένας λόγος να είναι αυτοτελή) μέσα από την θεσμοθετημένη τριμερή χρηματοδότηση (κράτος, εργαζόμενοι, εργοδότες), με τρόπο ισότιμο σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι στο χώρο αυτό να λαμβάνουν συντάξεις ανάλογες με τις εισφορές που καταβάλουν και μια ομοιόμορφη για όλους συνεισφορά του κρατικού προϋπολογισμού. Όλα τα άλλα είναι εκ του πονηρού και θα αποτελούν μια ακόμα συναλλαγή εις βάρος της οικονομικής λογικής και της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Πηγή: Marketing Week (T. 1417) - 09.07.2013