27.12.10

Τα ελληνικά πανεπιστήμια και το «δημόσιο συμφέρον»...



«...Ας συγκρίνουμε λοιπόν τα πράγματα με την Ελλάδα. Οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις που προτείνει το υπουργείο Παιδείας στην Αθήνα είναι συμβατές με όσα ισχύουν στη Βρετανία εδώ και τριάντα χρόνια, πολύ πριν, δηλαδή, αποφασιστεί η επιβολή διδάκτρων... Αυτό που απαιτείται στην ελληνική περίπτωση είναι αλλαγές που θα καταπολεμήσουν την απομόνωση των πανεπιστημίων από την υπόλοιπη κοινωνία, την πολιτικοποίηση, την κακοδιοίκηση και την αγνόηση των διεθνών κανόνων καλών πρακτικών στην εσωτερική τους λειτουργία...

Βέβαια, οι προτάσεις δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των προβλημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων. Ο κίνδυνος είναι ωστόσο να μονοπωλήσουν στα πρωτοσέλιδα εκείνοι που είτε έχουν μικροκομματικές σκοπιμότητες, είτε θέλουν να προστατεύσουν τα μικροσυμφέροντά τους. Η πρόκληση που έχει μπροστά της η κυβέρνηση είναι να ξεπεράσει τους παραπάνω παράγοντες, να φέρει κοντά της την κοινή γνώμη και να ελέγξει πώς ορίζεται «το δημόσιο συμφέρον» σε αυτήν την περίπτωση. Με λίγα λόγια, η Ελλάδα δεν είναι Βρετανία και οι μεταρρυθμίσεις της είναι αναγκαίες.

Οι πρυτάνεις, το προσωπικό και οι φοιτητές των ΑΕΙ δεν έχουν το δικαίωμα να ορίζουν μόνοι τους το «δημόσιο συμφέρον». Έχοντας το προνόμιο να δουλεύουν σε πανεπιστήμιο, έχουν και την υποχρέωση να κάνουν σοβαρό διάλογο με την κυβέρνηση και την κοινωνία για την μελλοντική εξέλιξη του συστήματος. Σε ποια βάση ένα ακαδημαΪκός θα διαφωνεί, αλλά δεν θα συζητά;»

Αποσπάσματα από άρθρο του καθηγητή Kevin Featherstone στην Καθημερινή της 17.12.2010. Ο καθηγητής Kevin Featherstone κατέχει την έδρα «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο London School of Economics, όπου διευθύνει το Ελληνικό Παρατηρητήριο. Διαβάστε όλο το άρθρο στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας.