11.2.10

Προτάσεις Κατσέλη με λογική ανώτατου σοβιέτ...


Ανακάλυψαν τον τροχό στο Υπουργείο της κας Κατσέλη. Μόνο που ο τροχός αυτός είναι από ...Moskva, εκείνα τα αλήστου μνήμης οχήματα της εποχής των σοβιέτ...

Έτσι αποφάσισαν ότι οι τιμές στα super market δεν πέφτουν από τα δυσθεώρητα ύψη τους γιατί οι εταιρείες κάνουν προσφορές με «δώρα» και «δωρεάν είδη». Έτσι αποφάσισαν ότι η σωτηρία είναι η Σοβιετικού τύπου παρέμβαση στην αγορά ώστε να καταργηθούν οι προσφορές και να μπορεί ο καταναλωτής να αγοράζει χωρίς πολλά πολλά το μοναδικό προϊόν κάποιου «εθνικού πρωταθλητή» χωρίς το ελάχιστο περιθώριο επιλογής...

Αντί λοιπόν το υπουργείο της «κόκκινης» Λούκας να φροντίσει π.χ. οι εταιρείες να είναι ειλικρινείς προς τους καταναλωτές και να ενημερώνουν με σαφήνεια για το περιεχόμενο της προσφοράς, κάθε προσφοράς, αντί να φροντίσει π.χ. τα προϊόντα με προσφορά να παρατίθενται σε διπλανό ράφι με τα προϊόντα χωρίς προσφορά ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει, αντί να φροντίσει εν ολίγοις να επιβάλλει συναλλακτικό ήθος στον ελεύθερο ανταγωνισμό και να τιμωρήσει την απουσία του, απλώς απαγορεύει, δίκην ανώτατου Σοβιέτ ή άλλως «πατερούλη» -«μητερούλας» εν προκειμένω- που ξέρει μόνο εκείνη το «καλό» για το πόπολο...
* Κάθε εμπορική πρακτική, μέσω της οποίας επιδιώκεται όπως μαζί με το προϊόν της κύριας συναλλαγής, προσφέρεται ως δώρο και άλλο προϊόν ανόμοιο προς το βασικό προϊόν συναλλαγής και το οποίο εμπορεύεται ο προμηθευτής ή λιανέμπορος που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής απαγορεύεται ρητά.

(από την υπό υπογραφή αγορανομική διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΕΘΝΟΣ)


Γιατί έτσι λέει, απαγορεύοντας τις «προσφορές δώρων στους ιθαγενείς», θα πέσουν οι τιμές στο ράφι κατά 1%... «Δεν είναι δυνατόν», σχολίασαν πηγές (sic !) του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, «να υπάρχουν περιθώρια για τέτοιες προσφορές όλο τον χρόνο. Και εφόσον αυτό συμβαίνει, τότε γιατί δεν κάνουν μειώσεις στις τιμές;», διερωτώνται (οι ίδιες πηγές ιαματικής ...σκέψης).

Το θέμα ανέδειξε με κοινοβουλευτική ερώτηση του ο βουλευτής Β' Αθήνας και υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας της Ν.Δ.Κωστής Χατζηδάκης, καταγγέλλοντας πως η συγκεκριμένη πολιτική δεν θα επιφέρει κανένα απολύτως όφελος για τον καταναλωτή, αλλά αντίθετα θα του στερήσει το δικαίωμα της επιλογής και θα πλήξει την απασχόληση στον κλάδο των εταιρειών προωθητικών ενεργειών, μιλώντας για ρύθμιση αμφίβολης σκοπιμότητας που δεν δικαιολογείται ούτε από λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ούτε από κάποιο οικονομικό όφελος για τους τελικούς αγοραστές των προϊόντων.

Όσο για την προσδοκώμενη μείωση της τιμής στο ράφι κατά 1%, «δεν γίνεται αντιληπτό πώς θα επιτευχθεί αυτή η μείωση στην τιμή του τελικού προϊόντος», τονίζει ο κ. Χατζηδάκης, «κι αυτό διότι το δώρο δεν αυξάνει την τιμή του τελικού προϊόντος, αφού το κόστος των προωθητικών ενεργειών καλύπτεται από το διαφημιστικό προϋπολογισμό της κάθε εταιρείας που εμπορεύεται το προϊόν. Επομένως, οι εταιρείες αυτές θα ανακατανείμουν τον διαφημιστικό προϋπολογισμό τους, χωρίς να τροποποιήσουν την τελική τιμή του προϊόντος που αγοράζει ο τελικός καταναλωτής, και χωρίς να μειωθεί η τιμή στο ράφι κατά 1%».

Προσωπικά, πριν επιλέξω μια οποιαδήποτε προσφορά, αφού αποφασίσω ότι εκτός του βασικού μου χρειάζεται και το προσφερόμενο δωρεάν είδος συγκρίνω πάντα την τιμή του βασικού της προϊόντος χωρίς προσφορά και με, ώστε να δω αν πληρώνω παραπάνω και πόσο. Το ίδιο συνιστώ και βοηθώ να κάνουν και συγγενείς, φίλοι και γνωστοί, ακόμα και άγνωστοι άνθρωποι μιας κάποιας ηλικίας που βρίσκω στα supermarket να προβληματίζονται μπροστά στο ράφι. Ως εκεί όμως.

Γιατί πιστεύω ότι πρέπει πάντα να υπάρχουν πολλαπλές επιλογές μέσα από την ελεύθερη λειτουργία της αγοράς, ότι ο καθένας μας -υπεύθυνος πωλήτης- είναι ελεύθερος να επιλέγει, ότι η ρυθμιστική υποχρέωση του κράτους επί των προσφορών πρέπει να εξαντλείται στην διασφάλιση της παροχής πλήρους και ειλικρινούς ενημέρωσης και στην επιβολή αυστηρών και άμεσα εκτελεστών ποινών στους παραβαίνοντες τον παραπάνω κανόνα, και ότι βασικός ρόλος του κράτους είναι να βελτιώνει με παροχή μόρφωσης και ενημέρωσης, να κάνει τους πολίτες του καλύτερους και περισσότερο υπεύθυνους.

Στη δική μου φιλελεύθερη λογική, οι πόροι που τώρα διατίθενται για την δημιουργία, επιβολή και έλεγχο της τήρησης σοβιετικού τύπου απαγορεύσεων θα έπρεπε να διατίθενται για να ενημερωθεί ο πολίτης πως πρέπει να ελέγξει την τιμή του είδους, πως θα αναπτύξει κριτήρια για να αποφασίζει αν του χρειάζεται ή όχι το έξτρα είδος κ.λπ. Έτσι, αποθετικά, μέσα από τη δημιουργία καλύτερων πολιτών θα μπορέσουμε να φτιάξουμε καλύτερη κοινωνία.

Μια κοινωνία που τελικά θα λειτουργεί και θα αναπτύσσεται με υγεία και δράσεις που θα ενισχύουν τον ανταγωνισμό και θα λειτουργούν προς όφελος του πολίτη, χωρίς παρεμβατισμούς και στρεβλώσεις που θα διευκολύνουν μονοπωλιακές πρακτικές. Λειτουργία που τελικά θα εξασφαλίζει ανάπτυξη και όχι συρρίκνωση της αγοράς όπως αυτή που αποθετικά θα προκύψει από την σοβιετική λογική και πρακτική της κας Κατσέλη, για την κατάργηση της εμπορικής δραστηριότητας ενός κλάδου (του επιχειρησιακού και διαφημιστικού δώρου - δηλαδή, των εταιρειών που παράγουν ή εισάγουν τα δώρα τα οποία προσφέρονται δωρεάν με το προϊόν) που περιλαμβάνει πάνω από 500 επιχειρήσεις πανελλαδικά (με ΚΑΔ από την Εφορία, άρα και φόρους και εισφορές) και απασχολεί περισσότερους από 5.500 εργαζόμενους.

* (τα στοιχεία από την σχετική ερώτηση του κ. Χατζηδάκη)
* (αν ενδιαφέρεστε μπορείτε να διαβάσετε και το σχετικό με τις προθέσεις Κατσέλη ρεπορτάζ της εφημερίδας ΕΘΝΟΣ)