18.10.09

«Αφήστε τους νεκρούς να προχωρούν»... [αναδημοσίευση]

ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΤΙΚΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ MEDIA

Προσωπικά κουράστηκα να διαβάζω εδώ και εκεί στις στήλες των media, για τις κολοσσιαίες συμφωνίες και εξαγορές "παραδοσιακών" μέσων μαζικής ενημέρωσης από μεγαλοεφοπλιστές ή «φορτωμένους» επιχειρηματίες αλλά και για τα σχεδιαζόμενα πολυδάπανα project πρώην δημοσιογράφων και νυν νεόκοπων εκδοτών-αφεντικών.

Κατά την ταπεινή μου γνώμη, το τρίγωνο media-διαφήμιση-πολιτική, εξακολουθεί να ζει ως άλλη «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» στο δικό του μαγικό (ανύπαρκτο) κόσμο. Και αυτό γιατί τα συμβατικά ελληνικά media (εφημερίδες και περιοδικά περιπτέρου μαζί με την «ελεύθερη» τηλεόραση και το ομοίως «ελεύθερο» ραδιόφωνο), είναι σαν τον Μπρους Γουίλις στην υπέροχη ταινία «Έκτη Αίσθηση».

Ο τύπος ήταν ήδη νεκρός και νόμιζε πως ακόμη ζούσε.

Αυτό που συνηθίζουμε να λέμε «Επιχειρηματίες των ΜΜΕ», με ελάχιστες εξαιρέσεις, είναι σήμερα στη πλειοψηφία τους, μεταπράτες, μεσολαβητές και «μπροστινοί». Στη καλύτερη περίπτωση, αντιπρόσωποι ξένων πολυεθνικών ή αλλοδαπών κέντρων εξουσίας. Στη χειρότερη, frontmen πολιτικών (παλιών και νέων) τζακιών και μεγάλων ομίλων. Ικανοί «πλυντηριάδες» που εργάζονται για το παντεσπάνι τους και που ακόμη νομίζουν ότι στο «χωριό Ελλάδα» έχει ακόμη σημασία ποιος έχει εφημερίδα, ραδιόφωνο και τηλεόραση.

Και όλοι αυτοί, ως άλλος Μπρους Γουίλις ΝΟΜΙΖΟΥΝ πως επηρεάζουν την κοινή γνώμη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πόσο επιρροή ασκούν πια, είναι ότι όλο το εγχώριο σύστημα των media στήριξε φανατικά πριν δύο χρόνια τον Ευάγγελο Βενιζέλο στη μάχη για την Προεδρία του ΠΑΣΟΚ και ο «ορφανός» από μηντιακή υποστήριξη Γιώργος Παπανδρέου, όχι μόνο νίκησε στην εσωκομματική αντιπαράθεση, αλλά σήμερα είναι πρωθυπουργός της χώρας.

Υποτίθεται ότι στην παλαίστρα της εγχώριας αγοράς μέσων μαζικής ενημέρωσης, όλα γίνονται για την κρίσιμη μάζα, το σφριγηλό (εμπορικά) νεανικό κοινό και τους μεσοαστούς που έχουν εισόδημα, καλές δουλειές και επιρροή στη κοινωνία.

Καλά πλάκα κάνουμε; Βρείτε μου ένα γνωστό σας 16αρη, 18αρη που να έχει δει το τελευταίο εξάμηνο κάποια εκπομπή ή δελτίο ειδήσεων τηλεοπτικού αστέρα και μετά ελάτε να μου τρυπήσετε τη μύτη. Υποδείξτε μου πόσους 35αρηδες, 45αρηδες ξέρετε από αυτούς που, είτε για να τα βγάλουν πέρα, είτε για να μεγαλώσουν τον πλούτο τους, εργάζονται σκληρά ολημερίς, πηγαίνουν συστηματικά στο περίπτερο για να αγοράσουν εφημερίδα -ειδικά τις καθημερινές. Οι εκδόσεις-σουπερ μάρκετ του Σαββατοκύριακου είναι άλλη συζήτηση. Ας έλειπαν τα έξτρα περιοδικά, τα DVD, τα CD και όπως και στα περιοδικά περιπτέρου, ας βλέπαμε τότε πόσοι και ποιοί θα τα αγόραζαν.

Άλλωστε τη διαπίστωση ότι τα συμβατικά media μας «τελείωσαν», δεν την κάνει μόνο η ταπεινή μου γραφίδα, το λένε πρωτίστως οι ειδικοί (ημεδαποί και αλλοδαποί).

Στις ΗΠΑ - που όπως λένε «μόνο αν δεν σε ενδιαφέρει τι θα γίνει στη χώρα σου σε 10 χρόνια, δεν σε νοιάζει τι γίνεται τώρα στην Αμερική» - για πρώτη φορά στην ιστορία των μετρήσεων, το Ιντερνέτ ξεπέρασε τις εφημερίδες ως πηγή ενημέρωσης, ενώ σταθερά διαβρώνεται και η τηλεόραση -κυρίως στα νεανικά κοινά- που πάντως παραμένει πρώτη.

Σύμφωνα εξάλλου με την τελευταία έρευνα του Κέντρου Ερευνάς Pew, το 40% του κοινού των ΗΠΑ προτιμά το Διαδίκτυο για την ενημέρωσή του σε σχέση με εσωτερικά και διεθνή θέματα και μόνο το 35% τις εφημερίδες.

Δεν πάει καιρός που ο ισχυρότερος ίσως άνδρας των media στον κόσμο, ο Ρούμπερτ Μέρντοχ, δήλωσε ευθαρσώς στη διάρκεια διάσκεψης με θέμα «Όλα Ψηφιακά» που οργανώθηκε από την Wall Street Journal στις ΗΠΑ, ότι οι έντυπες εφημερίδες πεθαίνουν.

Ο Αυστραλός μεγιστάνας, ιδιοκτήτης της News Corporation δήλωσε επίσης πως οι έντυπες εφημερίδες αντιμετωπίζουν ολοένα και μεγαλύτερο πρόβλημα από τον ανταγωνισμό του Internet και των free-press εντύπων, επισημαίνοντας ότι μόνο το τελευταίο εξάμηνο ο μέσος όρος των διαφημίσεων στις αμερικανικές εφημερίδες έπεσε από 10% έως 30%. «Μέσα σε πέντε ή δέκα χρόνια, δεν θα είναι πια οικονομικά βιώσιμο να τυπώνονται», τόνισε χαρακτηριστικά.

Στην ημεδαπή τώρα, ο ισχυρός ανήρ του STAR CHANNEL Σταμάτης Μαλέλης, μας είπε ορθά-κοφτά μιλώντας στους «Φακέλους» του Παπαχελά, κάτι ανάλογο με το «Γιώργο χάσαμε». Ο ικανότατος στη δουλειά του Σταμάτης Μαλέλης, ο άνθρωπος που «άνοιξε» τα παράθυρα στην ελληνική τηλεόραση, δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Μας ενδιαφέρει μόνον η πρωτιά, άρα ο σκοπός αγιάζει τα μέσα!». Για να διαπιστώσει στη συνέχεια ότι «τραβήξαμε μεγάλες ηλικίες χαμηλής μόρφωσης και διώξαμε τις νεότερες. Και τώρα είμαστε όμηροι αυτής της ομάδας που δημιουργήσαμε».

Φρανκενστάιν δηλαδή...

Για τις ελληνικές εφημερίδες και περιοδικά δεν χρειάζεται παρά να κοιτάξει κανείς τις κυκλοφορίες. Όλες μαζί οι ημερήσιες εφημερίδες το 1990 πουλούσαν συνολικά 1.000.000 φύλλα. Σήμερα ο αντίστοιχος αριθμός είναι ...300.000 φύλλα.

Γι' αυτό σας λέω. Όλη αυτή η συζήτηση για το ποιος αγόρασε και ποιος πούλησε στα εγχώρια media, μου θυμίζει λίγο εκείνο τον διάλογο που είχε ο Στάλιν, όταν οι επιτελείς του μπήκαν κάθιδροι στο γραφείο του το ‘41 για να του ανακοινώσουν ότι οι Γερμανοί προελαύνουν και πλησιάζουν τη Μόσχα.

Και εκείνος χαμογελώντας είπε: «Αφήστε τους νεκρούς να προχωρούν»....

* Γράφει ο Ανδρέας Ν. Αναγνώστου - αναδημοσίευση από το Attica Press

* ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΣΥΝΤΑΚΤΟΥ: Μέρος του κειμένου και με παρόμοιο τίτλο είχε δημοσιευτεί από τον γράφοντα (σ.σ. αλλά με ψευδώνυμο) στο blog του http://www.antinews.gr, στο πλαίσιο ανοικτού διαλόγου για την κατάσταση των ελληνικών media. Η διευκρίνηση κρίνεται απαραίτητη προς αποφυγή παρεξηγήσεων.